Homepage Huisstijl

 
 
 
   
  Open menu
 


SVGA Huisstijl
[>] Een huisstijl die de lading dekt
[>] Uitstraling, imago en presentatie
[>] Eisen aan de ontwikkeling van de SVGA-huisstijl
[>] Het nieuwe logo van SVGA
[>] Duurzaame kleur en lettertype
[>] De huisstijl van SVGA: meer dan een mooi masker


Een huisstijl die de lading dekt

SVGA bestaat meer dan 50 jaar. Sinds die tijd is het nodige in en rondom de organisatie veranderd. Bijvoorbeeld de achtergronden van de deelnemers en hun aantal. Over het solidariteitsbeginsel wordt ook anders gedacht dan enkele jaren geleden.
Ook de toenemende ingewikkeldheid van regels , het steeds sterkere besef van plichten en rechten van de deelnemers en de groeiende mondigheid van ambtenaren en werknemers, geven het complexe veld aan waar SVGA in moet opereren. Aangezien SVGA daar middenin staat, kan een verfrissende vernieuwing van de huisstijl niet uitblijven.

De nieuwe stijl van SGVA straalt nu precies uit wat de organisatie wilt zijn: professioneel, betrouwbaar, ondersteunend, helpend, informatief en open. Daarmee weerspiegelt zij in onze ogen de kwaliteiten van zowel de organisatie als de medewerkers. Dat is belangrijk, omdat met een huisstijl op alle niveaus duidelijk gemaakt kan worden waar de organisatie voor staat.

 

 
Terug naar boven


Uitstraling, imago en presentatie

Vrijwel elke organisatie beschikt tegenwoordig over een eigen, herkenbare huisstijl. Een huisstijl bestaat uit alle visuele uitingen van een organisatie. Dat kunnen visitekaartjes zijn, maar ook briefpapier, websites, brochures en advertenties. Bij deze uitingen is sprake van een eenduidig beeld- of woordmerk en wordt de naam steeds hetzelfde geschreven.
Ook zijn er afspraken over bijvoorbeeld vorm en kleur en de verhoudingen in formaat en typografie. Zelfs de gekozen papiersoort kan van belang zijn, omdat die door zijn structuur, kleur en gewicht een huisstijl een meerwaarde kan verlenen. Alles bij elkaar zorgen deze elementen ervoor dat een organisatie in haar uitingen gemakkelijk wordt herkend en duidelijk laat zien waar zij voor staat.

In de wereld van organisaties en ondernemingen worden begrippen als uitstraling, imago en presentatie steeds vaker in verband gebracht met de kwalificatie: succesvol. Een goed gekozen huisstijl ondersteunt de identiteit van de organisatie die effectief en efficiënt wil werken. Daarnaast heeft in veel gevallen een huisstijl ook betrekking op immateriële aspecten als de mentaliteit van de organisatie. Dan zijn er bijvoorbeeld duidelijke afspraken gemaakt over het onderlinge gedragspatroon en de omgang met de buitenwacht. Zowel in- als extern levert dat meer op.

Een eenmaal ingevoerde huisstijl dient consequent te worden doorgevoerd. Wie zijn uitingen steeds van een ander jasje voorziet, komt al snel ‘rommelig’ over. Daarom zullen ook het nieuw ontwikkelde logo, de lettertypen en de gekozen kleuren op geen enkele uiting ontbreken. Dat neemt echter niet weg dat de richtlijnen voor de nieuwe huisstijl ruim en flexibel geïnterpreteerd kunnen worden.
Geen verstarring maar dynamiek en vrijheid. Het resultaat is een levende huisstijl met een uiterlijk dat up-to-date wordt gehouden, zodat men de organisatie er blijvend in zal herkennen.

 

 
Terug naar boven


Eisen aan de ontwikkeling van de SVGA-huisstijl

Bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl van SVGA moesten we met diverse eisen rekening houden. Een belangrijk strategisch uitgangspunt hierbij was het onderzoek van NIPO/TNS Consult, het communicatieplan ‘SVGA op de kaart’, de briefing van Pim Visser, directeur NIPO/TNS en, erg belangrijk, ons bezoek aan SVGA. Informatie van Herman Koeman, Hoofd van het bureau, leverde veel inzichten op over het functioneren van SVGA in de praktijk. Belangrijk voor ons waren ook de nieuwe huisstijlrichtlijnen van de gemeente Amsterdam. SVGA functioneert immers voor een groot deel onder de vleugels van de gemeente Amsterdam. Eigenheid en afkomst niet verloochenen zijn daarom twee belangrijke uitgangspunten.
Alleen al met betrekking tot het nieuwe logo kwamen diverse wensen naar voren. Nu is het logo natuurlijk ook een opvallend element waarmee men vaak wordt geconfronteerd. Het logo is terug te vinden op briefpapier, folders, affiches, internet en intranet, maar ook op bewegwijzeringen.
Als richtlijn kregen we o.a. mee dat de rol van een betrouwbare partner en dienstverlener helder over het voetlicht moest komen. Daarnaast was het streven dat het logo een duurzame, toegankelijke structuur zou hebben.
Deze wensen werden op een zo treffend mogelijke wijze in het beeldmerk vertaald.

 


Het nieuwe logo van SVGA

Het nieuwe logo heeft een open en dynamisch karakter. Gekozen is voor een heldere een duurzame structuur. De bijpassende beeldkenmerken symboliseren, op een grafische wijze, de activiteiten van het SVGA: ondersteuning, (financieel)helpen en informatie verstrekken. Drie accenten in een oogopslag. Trefwoorden voor het karakter van het nieuwe logo zijn: toegankelijk, eigentijds, helder en herkenbaar.

 

 
Terug naar boven


Duurzaame kleur en lettertype

Een bijpassend lettertype werd gevonden in de heldere en goed leesbare Arial, een bestaande lettertype van de gemeente Amsterdam. Deze is als basisletter aanwezig in de bestaande Window programma’s. Even gedegen zijn de kleuren. Het duurzame ‘grijsgroen’ (PMS 5777) en de bestaande kleuren zwart en ‘Amsterdams’ rood vormen een stijlvolle combinatie.
Kleuren hebben altijd een groot effect op hun omgeving. Ze trekken aandacht en roepen emoties op. Dat geldt ook voor de grijsgroene kleur die de nieuwe huisstijl ondersteunt.
De keuze voor deze kleur is niet toevallig. Groen is immers de kleur van vertrouwen in de toekomst. Ze doet denken aan de lente, aan optimisme. Groen wordt ook met fris en gezond geassocieerd. Groen is ook de kleur van openheid en doorgaan (denk aan een stoplicht).
Professioneel, betrouwbaar, ondersteunend, helpend, informatief en open: zo wil SVGA graag gezien worden. Dat drukt het nieuwe logo uit.

 

 
Terug naar boven


De huisstijl van SVGA: meer dan een mooi masker

Wij zijn van mening dat een huisstijl functioneert als ‘de stijl van het huis’. Onder dit begrip wordt alles verstaan dat van invloed is op de beeldvorming van een organisatie, van de omgang met medewerkers en relaties tot en met het visitekaartje en de huisvesting.

Met het aanmeten van een huisstijl wordt altijd getracht een bepaald beeld op te roepen en een gewenst imago uit te stralen.

De basis van de uitstraling is echter de identiteit. Die bepaalt immers wat een organisatie werkelijk is. Die identiteit moet zoveel mogelijk in overeenstemming
0zijn met de persoonlijkheid van een organisatie, ofwel de mensen. Zij maken een organisatie tot wat zij is en houden samen de bedrijfscultuur in stand.

Huisstijloperaties zijn vaak het gevolg van verandering van koers, doelstelling en/of aanpak van een organisatie. Op het moment dat duidelijk werd dat SVGA een andere een meer naar buiten gerichte weg opging, werd ook een nieuwe huisstijl wenselijk omdat de nieuwe koers daarmee op adequate wijze kan worden uitgedragen.

Daarom zijn wij ook enthousiast over deze nieuwe huisstijl. Een huisstijl die volgens ons niet alleen een aantal fraaie uiterlijke kenmerken toont, maar ook de rol van SVGA als ‘sociale hulpverlener’ op treffende wijze ondersteunt.

 

Het Hoofdkantoor
5 februari 2004

 

 

[>] Deze tekst als pdf (48 Kb)

 

 

www.hethoofdkantoor.nl

 

 
     
© Gemeente Amsterdam
[+] Disclaimer